Dlaczego warto tworzyć kulturę zaufania w swojej firmie? 7 sprawdzonych strategii.

Dlaczego warto tworzyć kulturę zaufania w swojej firmie? 7 sprawdzonych strategii.

Dlaczego warto tworzyć kulturę zaufania w swojej firmie? 7 sprawdzonych strategii.

Trudno jest odnieść sukces w biznesie, jeśli klienci, dostawcy i pracownicy nie mają do Ciebie zaufania. Pracownicy, którym brakuje zaufania, nie będą chcieli się angażować i nie będą z entuzjazmem podejmować inicjatyw na rzecz firmy. Klienci, którym brakuje zaufania, nie przedłużą z Tobą umowy.

Zaufanie w biznesie generuje dobrą atmosferę, dobre zrozumienie, przestrzeganie zobowiązań i umów, a przede wszystkim pewną formę odpuszczania, która wskazuje, że wierzymy a priori w dobre intencje drugiej strony.

Kiedy budujesz zaufanie, tworzysz super pozytywny wizerunek swojej firmy, oparty na takich wartościach jak wiarygodność, bezpieczeństwo i niezawodność.

W czasach, gdy konsumenci są coraz lepiej poinformowani, za pomocą kilku kliknięć porównują Twoje usługi/produkty z usługami/produktami konkurencji. Pozytywny wizerunek i zaufanie do Twojej firmy to coś, za co są skłonni zapłacić więcej.

Stanowi to silne wyróżnienie i przewagę konkurencyjną! Dlatego tak ważne jest budowanie zaufania w Twojej firmie: to zwycięska strategia, która zadowoli Twoich klientów, zwiększy sprzedaż i zyski w dłuższej perspektywie.

 

1. Duch zespołu: używaj "my" zamiast "ja".

Najbardziej utalentowani liderzy to ci, którzy nigdy nie mówią 'ja'. To nie dlatego, że nie potrafią tego powiedzieć, ale dlatego, że naprawdę wierzą w ducha zespołu. Rzeczywiście, rozumieją, że ich zadaniem jest sprawić, by zespół działał. Przyjmują na siebie odpowiedzialność i podejmują wysiłek, ale to zespół zasługuje na uznanie.

W ten sposób budują zaufanie do firmy, co ułatwia realizację najbardziej skomplikowanych zadań i projektów.

Budowanie ducha zespołu w miejscu pracy każdego dnia. Aby promować spójność zespołu w Twojej firmie, oto kilka łatwych do zastosowania zasad.

Dobra komunikacja jest niezbędna: należy przekazywać informacje do wszystkich w sposób jak najbardziej przejrzysty, aby nikt nie czuł się pominięty.

Stwórz atmosferę otwartego dialogu, w której ludzie czują się swobodnie wyrażając swoje opinie, zarówno pozytywne jak i negatywne,

Otwarcie nagradzaj dobre zachowania (np. pomoc innym, komplementy) i zwracaj uwagę pracownikom, którzy naciągają innych.

Zachęcanie do spotkań towarzyskich poprzez organizowanie małych, regularnych imprez (śniadania, aperitify, przyjęcia urodzinowe, itp.)

Dodaj odrobinę humoru do swoich spotkań i zachęć swoich pracowników, aby robili to samo.

Zaproponuj wspólne cele, które zjednoczą Twoich pracowników i podziel się z nimi ogólną wizją i celami Twojej firmy.

Stworzenie przyjaznej atmosfery i dobrej pracy zespołowej w biurze może tylko zwiększyć satysfakcję każdego pracownika. Jeśli czują się szczęśliwi i pewni w Twojej firmie, ich poziom wydajności i zaangażowania naturalnie wzrośnie.

 

2. Dotrzymuj obietnic.

 

Przedsiębiorcy, jeśli złożycie obietnicę, musicie jej dotrzymać, aby zaangażować swoich pracowników i zbudować lojalność klientów. Dlatego trzeba uważać na to, co się obiecuje. Nie zobowiązuj się do tego, czego nie możesz zrobić, lub czego nie zamierzasz zrobić.

Aby utrzymać dobrą reputację, lepiej jest składać mniej obietnic, ale mieć pewność, że się ich dotrzyma.

Jeśli mówisz klientowi, że dostarczysz mu produkt lub usługę w takim a takim dniu, sprawdź wykonalność zanim złożysz obietnicę.

Inny przypadek: jeśli publikujesz na swojej stronie, że dostarczasz w ciągu 24 godzin lub że masz produkty w magazynie, upewnij się, że tak jest w rzeczywistości.

Powinieneś również dotrzymywać obietnic, które zamieszczasz na swojej stronie internetowej i blogu biznesowym dla swoich potencjalnych klientów.

Z drugiej strony, jeśli popełnisz błąd, składając pochopną obietnicę, i poczujesz się zmuszony do pracy w weekendy lub w nadgodzinach, aby dotrzymać słowa, nie narzekaj potem na swoich klientów.

Kiedy już zobowiążesz się do osiągnięcia konkretnych celów, dotrzymuj obiecanych terminów. Twoi klienci będą czuli się szanowani, a Ty zbudujesz zaufanie do swojej firmy.

 

3. Powtarzaj ważne rzeczy.

 

Badania wykazały, że musimy usłyszeć informację co najmniej 3 do 5 razy, aby w nią uwierzyć. Nasza psychika jest tak skonstruowana, że wątpimy w to, co słyszymy po raz pierwszy. Im więcej widzimy i słyszymy wiadomość, tym bardziej w nią wierzymy. W ten sposób odbudowuje się również zaufanie do firmy. Więc trzymaj się tam, jeśli twoje reklamy nie działają za pierwszym razem wokół.

Powtarzanie jest techniką, która zrobi różnicę. Powtarzaj w kółko, jeśli chcesz, aby Twoje komunikaty marketingowe rozbrzmiewały w uszach potencjalnych klientów.

 

4. Ugruntuj swoją (e-)reputację.

 

Jak zapewne wywnioskowałeś z poprzedniego punktu, budowanie dobrej reputacji nie odbywa się z dnia na dzień. To może trwać miesiące, a może lata regularnego serwisu i reklamy. Cała ta podróż jest niezbędna, aby stać się punktem odniesienia dla produktów lub usług, którym konsumenci ufają.

Musisz nadal wkładać wysiłek, zapewniać najlepszą jakość i stopniowo budować nieskazitelną reputację, taką, która odzwierciedla Twoje wysiłki.

Jeśli zdarzy się najgorsze i przypadkowo zdobędziesz złą reputację, nie wpadaj w depresję! Podejmij niezbędne decyzje, aby naprawić sytuację.

Ale uwaga: monitoruj, co się mówi o Twojej firmie w sieci i na portalach społecznościowych! Musisz zrozumieć, jak ludzie postrzegają Twoją firmę i jaki jest ich poziom zaufania do niej. Zły komentarz na forum lub negatywny wpis na Facebooku może sprawić, że stracisz klientów. Zachowaj czujność i regularnie sprawdzaj.

W przypadku negatywnego komentarza nie wpadaj w panikę! Zareaguj szybko i profesjonalnie, wykorzystaj tę informację zwrotną od klienta na swoją korzyść: pokaż, że reagujesz, podejmując środki zaradcze i/lub wykonując gest handlowy.

Ponadto, jeśli publikujesz artykuły na blogu, preferuj pozytywne treści, które wzmocnią Twój wizerunek. Zaplanuj regularne publikacje nowych treści. Blog, który jest porzucony daje zły wizerunek: brak wiarygodności, brak rygoru.

 

5. Bądź uczciwy wobec swoich klientów.

 

Kiedy dzielisz się informacjami w sposób uczciwy, buduje to zaufanie, zrozumienie i współpracę w Twoim zespole i wśród Twoich klientów.

Jeśli więc nie możesz zrealizować zamówienia z powodu opóźnienia, skontaktuj się z klientem w przyjazny sposób i uczciwie wyjaśnij przyczynę opóźnienia.

Nie kłam i nie ukrywaj swoich błędów. Ludzie potrafią wykrywać kłamstwa i zawsze istnieje możliwość, że w końcu zapomnisz o swoim kłamstwie i oni się o tym dowiedzą. Jeśli tak się stanie, ryzykujesz trwałą utratę reputacji.

Nie musisz ujawniać wszystkiego. Są rzeczy, które powinieneś zachować dla siebie. Ale w każdym przypadku, postępuj zgodnie z poniższymi 5 filarami pewności siebie w biznesie:

a. bądź uczciwy i przejrzysty,

b. dotrzymuj obietnic,

c.bądź dostępny,

d. traktuj swoich klientów jak ludzi (nie jak liczby czy przychody).

Ta lista nie jest wyczerpująca, ale stanowi świetny punkt wyjścia do kultywowania zaufania do Twoich produktów / usług.

Pomoc prawna nawet przez 24h!

 

6. Kontroluj swoje nastawienie.

 

Jeśli klient nie zna cię wystarczająco dobrze i wysyła e-maile lub prosi o osobiste spotkanie, zaoferuj mu przyjazną, uśmiechniętą twarz, która nie może się doczekać, aby służyć, zamiast zrzędliwej, milczącej twarzy szefa, która odstrasza ludzi.

Nie trać szansy na to, aby klient wszedł z Tobą w interakcję i nie dopuść do tego, aby Twój zły nastrój zaprowadził go gdzie indziej. Bez względu na to, jaki masz nastrój, jakie są Twoje uczucia, smutki, kłótnie, zawsze utrzymuj stabilny nastrój przed swoimi klientami i prospektami.

Upewnij się, że nie tylko jakość Twoich produktów i usług jest nieskazitelna, ale również Twoja postawa jest nieskazitelna. W razie potrzeby przyznaj się do błędów i grzecznie przeproś, jeśli Twoja firma zawiodła klienta.

Czy Twoi klienci, dostawcy lub pracownicy boją się Ciebie? Brzmi to jak dziwne pytanie, ale często nie wiemy, jak postrzegają nas inni. Równie ważne jest, by mieć stabilny i pewny siebie nastrój, jak i to, by nie sprawiać wrażenia wyniosłego czy wręcz przerażającego. To jest dobre dla twojego zdrowia i dla twojej samooceny.

Jeśli masz klientów lub członków zespołu, których dobrze znasz i których lojalności jesteś pewien, możesz ich o to zapytać.

Jak postrzegają cię inni?

Jak cię znajdą?

Co o tobie słyszeli?

To prawda, że trudno jest zaakceptować ocenę pracy menedżera, zwłaszcza jeśli nie jest ona pozytywna, ale o wiele ważniejsza jest świadomość wszelkich niedociągnięć, które mogą mieć wpływ na naszą pracę.

Z czasem, dzięki świadomości i zmianie nawyków, uczysz się robić to lepiej i ucieleśniać lepsze przywództwo. Poprawisz swój styl zarządzania i zyskasz pogodę ducha. Zaufanie w biznesie jest ważną dźwignią wydajności i jednym z sekretów skutecznego przywództwa.

 

7. Zaufaj drugiej osobie.

 

Zaufanie jest aktem wzajemnym. Jeśli traktujesz swoich pracowników jak dzieci, mogą oni zachowywać się jak dzieci. Nie próbuj więc kontrolować wszystkiego i daj swojemu zespołowi odpowiedzialność. Przyjmij, że oni również mają prawo do popełniania błędów. Z jednej strony zostaniesz odciążony od wielu obowiązków. Z drugiej strony, stworzysz trwały klimat zaufania i pozytywnego koła.

Firmy, które wdrażają praktyki zarządzania oparte na zaufaniu, osiągają lepsze wyniki, ponieważ otrzymują większe zaangażowanie od swoich pracowników.

Umieść zaufanie w sercu systemu wartości i kultury Twojej firmy i dawaj przykład. Rozważ sformułowanie karty wartości, w której jasno wyrazisz, jakie miejsce zajmować będzie zaufanie do Twojej firmy i wzajemny szacunek. Posłuży to jako podstawa do zakotwiczenia tej wartości zarówno na zewnątrz (relacje z klientami, dostawcami, itp.), jak i wewnątrz firmy.